Ocenianie jest zbiorem krótkich zadań sprawdzających psychologiczne predyspozycje kursanta do kierowania pojazdem. Powinno się je przeprowadzić przed rozpoczęciem zajęć teoretycznych i praktycznych. Zajmują około 30 minut. Ich wyniki pozwalają wstępnie ocenić możliwości przyszłego kierowcy i opracować indywidualny plan jego szkolenia. Znając słabe punkty uczestnika kursu, instruktor powinien zachęcić go do indywidualnych ćwiczeń zawartych w II części programu - Trening. Pozwoli to uczniowi doskonalić umiejętności, które podczas Oceniania wypadły słabo lub średnio.
Cele Oceniania
poznanie możliwości i umiejętności ucznia przed rozpoczęciem nauki jazdy
dostosowanie metod nauczania do jego potrzeb
zaplanowanie efektywnego szkolenia
śledzenie postępów ucznia w doskonaleniu umiejętności stanowiących jego "słabe punkty".
Ocena umiejętności
Właściwe i pewne kierowanie pojazdem wymaga opanowania każdej z następujących umiejętności:
koordynacji wzrokowo-manualnej - czyli umiejętności harmonijnego łączenia obserwacji i jednocześnie wykonywanych czynności manualnych, np. kręcenia kołem kierownicy;
spostrzegawczości - czyli zdolności dostrzegania różnych obiektów;
szerokości pola widzenia - czyli jednoczesnego postrzegania obiektów z prawej i lewej strony oraz w środku pola widzenia;
czasu reakcji - czyli szybkości podejmowania decyzji i wykonania niezbędnych czynności;
podzielności uwagi - czyli zdolności dostrzegania kilku obiektów równocześnie;
koncentracji - czyli zdolności skupienia się na wybranym problemie;
pewności siebie - czyli właściwej oceny swoich umiejętności;
unikania ryzyka - czyli umiejętności unikania sytuacji prowadzących do narażania siebie i innych na niebezpieczeństwo;
stosowania się do przepisów drogowych - czyli stosunku do zasady przestrzegania przepisów;
szacowania prędkości, odległości, czasu - czyli umiejętność trafnej oceny elementów istotnych dla bezpiecznego kierowania pojazdem;
zmiany planów - czyli umiejętności podjęcia decyzji i działań innych niż wcześniej zaplanowane;
pamięci krótkotrwałej - czyli zdolności zapamiętywania ważnych informacji.